مزایا و معایب برندینگ

مزایا و معایب برندینگ | چقدر با اهمیت Branding آشنا هستید؟

آیا تا به حال درباره برندینگ چیزی شنیده اید؟ برندینگ در حقیقت فرآیندی است متشکل از دادن نام، لوگو، نماد و طرح منحصر به فرد به محصولات یا خدمات که به متمایز و خاص شمرده شدن آنها در بازار کمک می کند. برندسازی یا برندینگ هویتی را برای محصولات فراهم می کند که به ایجاد آگاهی مشتری کمک می کند. کوکاکولا، سونی، آدیداس، نایک، پوما و … نمونه هایی از برندهای موفق در بازار هستند. اما آیا تا به حال درباره مزایا و معایب برندینگ چیزی شنیده اید؟ بله! تعجب نکنید. هر چیز مفیدی ممکن است گاها دارای معایبی هم باشد. با ما در ادامه این مقاله سودمند همراه باشید. 

مزایا و معایب برندینگ

چقدر با مزایا و معایب برندینگ آشنا هستید؟

برندینگ راهی برای رسیدن به نگاه و ماندگار شدن در ذهن مخاطبین است. زمانی که شما بتوانید از روش های مختلف در ذهن مخاطب ماندگار شوید، در حقیقت برند شده اید. برندینگ در محیط بیرونی قرار می­‌گیرد و به مخاطبان، مشتریان و هرآنکه در محیط بیرون است، درباره هدف‌ها، برنامه ریزی‌ها و فرهنگ اخلاقی و اجرایی یک برند صحبت می کند. در نتیجه نمی توان تصور کرد که لوگوی شرکت به تنهایی برای برندسازی کافی است. هرچقدر برند شناخته شده تر باشد، ارزش بیشتری پیدا می کند.

اما در ارتباط با مزایا و معایب برندینگ چه می دانید؟ در قسمت بعد، در ارتباط با این ویژگی های مثبت و منفی صحبت کرده ایم. 

مزایا برندینگ

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، برندسازی یا برندینگ راهی است که می توان از طریق آن بسیاری از محصولات و خدمات را به مشتریان و مخاطبین بیشتری معرفی و یا ارائه کرد. در ادامه این مبحث مزایای اصلی برندینگ را بررسی کرده ایم. این موارد را از دست ندهید:

1. برندسازی باعث ایجاد آگاهی مشتری می شود

مزیت اصلی برندسازی این است که با ارائه هویت و تمایز محصولات و خدمات به ایجاد آگاهی کمک می کند. مشتریان به راحتی می توانند محصولات برند را در بازار تشخیص دهند. به عنوان مثال، مردم به راحتی می توانند کوکاکولا یا پپسی را از سایر نوشابه ها تشخیص دهند. از میان برندهای ایرانی نیز محصولی مثل عالیس شناخته شده تر است. شما چه برند ایرانی را می شناسید؟

2. رضایت و وفاداری مشتری را ارتقا می دهد

نام تجاری ثبات در طعم، قیمت، کیفیت، طراحی و غیره محصولات را تضمین می کند. تولیدکنندگان همچنین بر عرضه منظم و با کیفیت قطعات محصولات تمرکز می کنند تا رقیبان نتوانند با ارائه محصولات تقلبی، مشتریان را فریب دهند. بنابراین ثبات در قیمت و کیفیت و تامین منظم قطعات مورد نیاز به افزایش رضایت مشتری کمک می کند که منجر به وفاداری مشتری می شود.

3. برندسازی به افزایش سودآوری کمک می کند

برندسازی وجهه و حسن نیت شرکت را افزایش می دهد. بنابراین، یک شرکت ممکن است قیمت بالاتری را برای محصولات و خدمات خود دریافت کند. به عنوان مثال قیمت آیفون و مک بوک (محصولات شرکت اپل) از قیمت موبایل و لپ تاپ سایر شرکت ها بیشتر است. بنابراین قیمت های فروش بالا باعث افزایش سودآوری شرکت می شود.

4. مانع برای رقبای جدید

به دلیل رضایت مشتری، اعتبار اجتماعی و اعتبار تجاری محصولات برند، شرکت های جدید برای ورود به بازار تردید دارند. بنابراین، برندی که قدرتمند تر باشد، رقبای جدید را دلسرد می کند.

5. آسان برای معرفی محصولات جدید

برند تثبیت شده به دلیل داشتن مشتریان وفادار و وجهه قوی به شرکت کمک می کند تا محصولات جدید خود را به راحتی در بازار معرفی کند. به عنوان مثال، PepsiCo (تولید کننده پپسی و میراندا) به دلیل حسن نیت و شهرت پپسی، Mountain Dew را به راحتی وارد بازار کرد.

معایب برندسازی

تا این قسمت از مقاله تنها درباره مزایا برندسازی صحبت کردیم و تا حد زیادی از فواید و ضروری بودن انجام این کار، آگاه شدید. اما در ارتباط با برندسازی، ممکن است معایبی نیز وجود داشته باشد. اما معایب برندسازی چیست؟ در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

1. نیاز به سرمایه گذاری زیاد

شرکت باید مبلغ زیادی را برای اهداف تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کند. برای تبلیغ محصول در رسانه های مختلف مانند رسانه های چاپی، رادیو، تلویزیون، اینترنت و غیره، به پول و سرمایه زیادی نیاز است. استراتژی تبلیغاتی مناسب و فعالیت های تبلیغاتی باید برای جذب مشتریان بالقوه ای که نیاز به پول کافی دارند، انجام شود. بنابراین، برندسازی مستلزم سرمایه گذاری هنگفتی است که منجر به افزایش قیمت محصولات می شود.

2. فاقد انعطاف پذیری

مشتریان وفادار می شوند و به دلیل کیفیت، طراحی، طعم خاص و غیره محصول مارک دار، قیمت بالاتری را پرداخت می کنند. بنابراین، شرکت نمی تواند طراحی، ترکیب محصول را تغییر دهد و یا کیفیت محصول را پایین بیاورد.

3. ایجاد بازار انحصاری

همانطور که می دانیم برندهای قوی دیگر رقبا را از ورود به بازار منصرف می کنند و حتی آن ها را از بین می برند. شرکت های جدید نمی خواهند با برندهای معتبر رقابت کنند. بنابراین، ممکن است باعث ایجاد انحصار برند در بازار شود.

4. نیازمند تلاش و زمان زیاد

فرآیند برندسازی مستلزم زمان و تلاش زیادی برای استقرار محصول در بازار است. برای انجام تحقیقات بازار، طراحی محصول و تأثیرگذاری یا جذب مشتریان بالقوه با کمک ابزارهای تبلیغاتی مختلف مانند تبلیغات، روابط عمومی و غیره، همزمان و هم تلاش صرف می شود.

معایب و مزایا برندسازی به طور خلاصه

به طور خلاصه برایتان این موارد را بررسی و معرفی کرده ایم:

مزیت ها:

  • هویت منحصر به فردی را برای محصولات و خدمات فراهم می کند که به مشتریان کمک می کند تا آنها را به راحتی تشخیص دهند.
  • به دلیل ثبات در کیفیت، به افزایش تصویر برند و وفاداری مشتری کمک می کند.
  • شرکت ممکن است قیمت بالاتری را برای محصولات مارک دار اعمال کند که باعث افزایش سودآوری شرکت می شود.
  • از ورود رقبا/شرکت های جدید به بازار دلسرد می شود.
  • محصولات برند را می توان به راحتی از سایر انواع محصولات مشابه موجود در بازار تشخیص داد.

معایب:

  • بسیار گران است؛ زیرا نیاز به سرمایه گذاری هنگفت دارد.
  • احتمال انحصار برند در بازار وجود دارد.
  • فرآیند برندسازی زمان، تلاش و منابع بیشتری را مصرف می کند.
  • فاقد انعطاف پذیری است چرا که تغییر کیفیت محصول برای شرکت دشوار است.

برندسازی برای شما اهمیت دارد؟

در اینکه برندسازی برای شما، چه با یک کسب و کار کوچک و چه بزرگ، اهمیت دارد، شکی نیست. اما اینکه چطور برندسازی هدفمند و موثری داشته باشید، نیاز به بررسی های زیادی دارد. ما در شرکت شایق با جلسات مشاوره، به یک جمع بندی در ارتباط با برند شما می رسیم و موثرترین راه را به شما ارائه خواهیم داد. 

ممنون از اینکه با ما تا انتهای این مقاله همراه بودید. اگر این مقاله برای شما مفید بود، خوشحال می شویم که نظراتتان را با ما در میان بگذارید. 

به موفقیت شما، شایق هستیم 💙

برندینگ مزایای زیادی دارد. از جمله ارزشمند سازی بیزینس و یا شرکت شما. در این مقاله به موارد بیشتری اشاره کرده ایم.

برندسازی یک سری معایب قابل ذکر دارد که در این مقاله به طور کامل آن ها را برایتان شرح داده ایم. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *